Eko škola

Dječji vrtić Ivanić Grad

Park hrvatskih branitelja 3
10310 IVANIĆ-GRAD

Telefon: 012881969
Fax: 01/2889299
E-mail: vrtic-ivanic1@inet.hr
Web: www.djecjivrtic-ivanic.hr

Ravnatelj/ica: Marina Čalušić
Školski koordinatori: Ljiljana Kresojević, Tanja Cvijanović, Ana Marija Pavlić
Godina stjecanja statusa: 2006
Trenutni status: Dijamantni status
Projekti :

  • Eko-paket
  • Veliki lov na biljke - The Great Plant Hunt
  • Little friends of nature

    Little friends of nature je projekt u sklopu Erasmus+ programa, i definiran je kao KA2 aktivnost koja okuplja odgojno-obrazovne ustanove iz nekoliko zemalja Europe. Na poziv inicijatora i koordinatora projekta Gradinita cu Program Prelungit „Floarea Soarelui“ iz Rumunjske, Dječji vrtić Ivanić Grad pridružio se ekološkom projektu Little Friends of Nature koji je okupio srodne ustanove iz još 3 europske zemlje: Create Partnership Trust- Ujedinjeno Kraljevstvo, Instituto Comprensivo Orsinio Orsini- Italija, Gorukle Aksemsettin Ilkokulu- Turska.\\nCilj projekta Little Friends of Nature jest razmjena iskustava i metoda za unapređivanje uključivanja roditelja i djece u ekološke aktivnosti unutar ustanova partnera, te razvijanje proekološkog ponašanja i navika kod djece. \\nOdgojni djelatnici koji sudjeluju u projektu imat će priliku podizati razinu svojih kompetencija u različitim područjima putem razmijene iskustava i usvajanjem novih metoda i tehnika rada.\\nPartnerska suradnja na projektu ostvarivat će se u periodu od 2019. do 2021. godine, a uključuje i financijsku potporu u iznosu od 26.340,00 eura koji su dodijeljeni našoj ustanovi. \\nCiljana grupa ovog projekta sastoji se od ukupno 60 odgojnih djelatnika, 500 djece i njihovih roditelja u ukupno 5 partnerskih situacija.\\nProjektni tim koji aktivno sudjeluje u planiranim aktivnostima i stručnim usavršavanjima u sklopu projekta Little Friends of Nature čine:\\nčlanovi stručne službe: Marina Čalušić, ravnateljica, Tanja Cvijanović, socijalna pedagoginja i koordinatorica projekta, Ana Marija Pavlić, pedagoginja, Katarina Virić, pedagoginja pripravnica;\\nodgojiteljice: Miljana Rošin Jelaković i Nikolina Pleša (Srećice), Ružica Leš i Martina Troha (Bumblebees), Dalida Miljan i Marijana Radoš (Ladybugs), Lidija Manoić i Branka Cesar (Ježići), Sanja Franjčić i Višnja Fusek (Konjići), Vesna Šeremet i Ankica Vukelić (Sovice), Iva Malinar i Tea Matijević (Žabice).\\nKao rezultat projekta do sada imamo ostvarenu jednu mobilnost u Rumunjskoj (uslijed pandemije otkazane su mobilnosti u Velikoj Britaniji i Italiji te će biti ponovno zakazane), dva letka (Voda i Ljekovito bilje), te dva broja časopisa sa pregledom provedenih aktivnosti do ožujka 2020.\\n\\n

  • Priroda nas liječi

    PRIRODA NAS LIJEČI Projekt je započeo iskazanim interesom djece za aktivnost pčela na vrtićkoj livadi prepunoj maslačaka. Predlaže se da potražimo informacije o pčelama i maslačcima te saznamo što nas zanima. Interes djece se proširuje na druge biljke u našem okruženju. Postepeno je u njima sazrijevala svijest o tome kako nas priroda voli i brine o nama, i sve što nam treba, ona nam daje. Djeca su pokazivala zanimanje za istraživanje biljaka u našem okruženju, te potrebu saznati kako nas priroda može izliječiti (bez korištenja lijekova iz ljekarne). Svrha ovog projekta je razvijanje svijesti o vrijednosti okruženja u kojem živimo. Cilj projekta je izgraditi sustav vrijednosti koji potiče odgovorna ponašanja prema okolišu i održivi razvoj. Shvatili smo da je interes djece za biljke u okruženju odličan put ka usvajanju odgovornih stavova i ponašanja prema okolišu. Stvorio se senzibilitet za prirodu i potrebu njena očuvanja od strane ljudi koji je bespoštedno uništavaju. Upoznajući biljke u našem okruženju sve je više rasla i svijest o nužnosti očuvanja i brige za okoliš, kao i potreba za odgovornim ponašanjem prema okruženju u kojem živimo (odvojeno sakupljanje otpada, oporaba-recikliranje, interes za probleme okoliša, kritičan stav prema ponašanju onih koji ne razmišljaju kao mi te usvajanje poželjnih ponašanja). Važnost projekta je i u tome što su se u njega aktivno uključili i odrasli iz vrtićkog okruženja. Tako širimo dobre ideje i utječemo na senzibilitet djece i odraslih za prirodu koja nas okružuje. KLJUČNE RIJEČI: okoliš, senzibilitet, održivi razvoj, odgovornost. Projekt je prijavljen za prezentaciju na Stručnom skupu u Zadru Održivi razvoj i odgojno-obrazovni sustav Hrvatske 12. i 13. svibnja 2016.

Eko odbor

Eko odbor

Članovi eko odbora:
  • MARINA ČALUŠIĆ, ravnateljica DV Ivanić Grad
  • ANA MARIJA PAVLIĆ, pedagoginja, koordinatorica
  • TANJA CVIJANOVIĆ, soc. pedagoginja, koordinatorica
  • LJILJANA KRESOJEVIĆ, odgojiteljica, koordinatorica
  • SANJA RADOŠEVIĆ, Ivakop Čistoća, kum Eko-škole
  • MILKA ŠIBENIK RADAN, odgojiteljica, objekt Suncokret
  • LIDIJA MANOIĆ, odgojiteljica, objekt Tratinčica
  • ANA-MARIJA ŠLIBAR, odgojiteljica, objekt Sunce
  • DARIA ĐURA, odgojiteljica, objekt Suncokret
  • DRAŽENA DEMETER, zdravstvena voditeljica
  • ŽARKO JURAK, domar

Godišnji plan i program Eko škole

Naziv teme: Recikliranje
Cilj:

Druga faza projekta Little friends of nature / Mali prijatelji prirode odnosila se na projektne aktivnosti na temu recikliranja. Na narednim stranicama predstavljamo provedene aktivnosti s djecom u uključenim skupinama.


Zadatak:

 

  • Odgojna skupina: Ježići
    • Odgojiteljice: Branka Cesar i Lidija Manoić
    • Tijekom siječnja, veljače i ožujka Ježići su u sklopu Erasmus projekta ''Mali prijatelji prirode'' proučavali obnovljive izvore energije i bavili se recikliranjem.
    • Razmišljajući kako djeci približiti i objasniti obnovljive izvore energije odlučili smo izraditi  maketu. Pozvale smo djecu da sudjeluju u izradi makete što su oni rado prihvatili. Izradili smo hidroelektranu, vjetroelektranu i solarne ploče na kućama i zgradama. Tijekom izrade djeca su spontano počela postavljati pitanja o tome što izrađujemo i iznosila primjere gdje su se susretali s tim. Za primjer, nekoliko djece je vidjelo vjetrenjače na putu do mora, solarne ploče na krovu kuće ima susjed jednog djeteta iz grupe, a o hidroelektrani je jedno dijete puno znalo iz crtića. Tijekom razgovora u krugu djeca su izmijenila dosadašnja iskustva s obnovljivim izvorima energije. Kada smo završili maketu dodatno smo pojasnili zašto su nam važni obnovljivi izvori energije. Djeca su znanje koje su stekla prerađivala kroz igru na maketi. Napravili smo i plakat Kako sačuvati energiju i planet Zemlju na kojem su djeca nacrtala kako svakodnevno mogu sačuvati energiju.
    • Na obnovljive izvore energije nadovezali smo se recikliranjem. U sklopu Erasmus projekta ''Mali prijatelji prirode'' našu skupinu posjetili su zaposlenici tvrtke Barikada iz Ivanić-Grada. Održali su nam prezentaciju na temu Nije svaki otpad smeće. Tijekom prezentacije smo utvrdili i dopunili znanje o odvajanju otpada i kako se on ponovno može iskoristiti. Na poklon smo dobili kutije s raznim otpadnim materijalom i alatom koji nam je pomogao da od otpadnih materijala, a uz puno mašte i kreativnosti izradimo nove igračke za našu skupinu.
    • Maketu obnovljivih izvora energije i plakat Kako sačuvati energiju i planet Zemlju izložili smo i u našem Erasmus centru za roditelje. Kasnije smo na istom mjestu napravili izložbu igračaka izrađenih od otpadnih materijala.

 

  • Odgojna skupina: Sovice
    • Odgojiteljice: Ankica Vukelić i Vesna Šeremet
    • Skupina Sovice dio vremena u temi vezanoj za recikliranje posvetila je starom otpadnom papiru. Prvo smo stare novine iskoristili za izradu različitih poticaja i ukrasa tehnikom kaširanja. Stare smo novine premazivali škrobnim ljepilom koje smo izradili od vode i prokuhanog brašna. Djeca su bila zainteresirana za igru i izradila su košarice, pahuljice, ukrase za sobu. U jednoj aktivnosti smo izrezivali papire i od njih izradili medvjediće.
    • Posebnu smo pažnju posvetili recikliranju papira. Koristili smo različite vrste papira i u svim fazama, od sjeckanja, miksanja, stavljanja na mrežicu, valjanja te sušenja, sudjelovala su djeca. Interes za ovom aktivnošću bio je velik.
    • Nakon izrade papira slijedile su likovne aktivnosti na istima, te smo od dijelova recikliranog papira izrađivali okvire za slike slažući ih u mozaik. Slike smo izvjesili u našoj skupini.
    • Od neoblikovanih materijala izradili smo planet Zemlju, a fotografiju u kojoj djeca „spašavaju“ Zemlju uokvirili mozaikom od recikliranog papira.
    • Napravili smo plakat sa etapama izrađivanja papira i popratili ih slikovnim prikazom.
    • Sovice su zajedno sa prijateljima iz skupina Žabice i Loptice sudjelovale na edukativnom predavanju Nije svaki otpad smeće prilikom kojeg su imale priliku ponoviti najvažnija pravila u odvajanju otpada. Poklonjene kutije pune raznolikog materijala za kreativno izražavanje potaknule su Sovice na različitih rukotvorina.

 

  • Odgojna skupina: Žabice
    • Odgojiteljice: Iva Malinar i Tea Matijević
    • Tijekom aktivnosti vezanih uz temu „Recikliranje“ nastojali smo kod djece osvijestiti važnost očuvanja okoliša za naše zdravlje te usvajanje vještina korištenja otpada u nove svrhe. Započeli smo s razgovorom u kojem smo djecu upitali što oni znaju o recikliranju.

Jan: „Nosimo smeće na reciklažu da nam planet bude čist.“

Lea R.: „Reciklaža je smeće.“

Lukas: „Tamo ima puno smeća. Bljak! To je smeće od ostataka hrane koje pojedemo.“

Gabriel: “Moramo nositi smeće na reciklažu. Teta koja radi tamo reciklira.“

  • Koristili smo se raznim slikovnicama, slikama i plakatima kako bismo djeci predočili važnost pravilnog sortiranja otpada i njegovog recikliranja. I sami smo napravili svoj plakat o recikliranju.
  • Svaka naša šetnja okolicom vrtića bila je usmjerena na promatranje okoliša i njegovu čistoću. Žabice su primijetile da po cesti i šumici kojom inače šećemo ima dosta razbacanog smeća. Postavljaju pitanja i teze odakle smeće dolazi i tko ga je tu bacio, te imaju potrebu reagirati i skloniti ga.
  • U dvorištu vrtića imamo spremnike za sortiranje otpada te smo ih išli pogledati kako bismo vidjeli gdje to završi otpad koji smo u našoj sobi pravilno odvojili. Na početku aktivnosti vezanih uz temu „Recikliranje“ često smo djecu podsjećali na pravilno odvajanje. Sada kada smo pri kraju projekta Žabice samostalno nose papir, plastiku ili otpatke hrane u za njih predviđene spremnike unutar naše sobe dnevnog  boravka.
  • Imajući na umu da se u predškolsko doba kod djece postavljaju temelji za izgradnju ličnosti i zdravog stila života, odgojitelji i obitelj su važan model razvoja ekološke svijesti i stvaranja navika gospodarenja otpadom. Vođeni time, zajedno u suradnji s roditeljima, sakupljali smo plastične čepove i figurice, kartonsku ambalažu od jaja, wc-papira, papirnatih ručnika te kutijice od raznih prehrambenih i drugih proizvoda koje smo kasnije iskoristili za likovne aktivnosti, izradu društvenih igara, životinjica, santa leda i staništa „Sjeverni pol“. Također smo izradili male spremnike za recikliranje u koje su djeca sortirala otpad prikazan na sličicama.
  • U vrtiću smo imali predavanje vezano uz recikliranje na temu Nije svaki otpad smeće. Nakon predavanja dobili smo kutije pune pedagoški neoblikovanog materijala koji smo iskoristili za razne likovne i stvaralačke aktivnosti. Tako su nastale lutkice, dalekozori, nastambe za dinosaure, visibabe i još mnogo poticaja iz dječjih trenutnih interesa.
  • Putem ovih aktivnosti djeca su razvijala osobne kompetencije za aktivno djelovanje u okruženje u kojem borave, usvajala su te bogatila vlastita znanja i razvijala naviku odgovornog ponašanja prema otpadu. Osvještavala su međuovisnost žive i nežive prirode, spoznavala važnost očuvanja i zaštite okoliša.

 

  • Odgojna skupina: Srećice
    • Odgojiteljice: Miljana Rošin Jelaković, Daria Đura
    • Još od jaslica djeca skupine Srećice znaju da otpad možemo sakupljati, razvrstavati i reciklirati.
  • Kako su to naučila?
    • Svakodnevno smo šetali uz spremnike za razvrstavanje otpada i:
      • prepoznavali i imenovali boje spremnika, te na taj način naučili boje;
      • prepoznavali i imenovali sličice na spremnicima i tako razvijali govor i bogatili rječnik;
      • brojili smo spremnike i na taj način učili malu matematiku;
      • prikupljali i odnosili otpad do reciklažnog dvorišta, te ga odlagali u odgovarajuće spremnike.
    • Jedna od važnih zadaća današnjeg doba trebala bi biti razvijati svijest o očuvanju prirode i ujedno stvoriti naviku odvojenog odlaganja otpada i recikliranja. Budući da djeca najviše uče po modelu, tako je i naš zadatak pružiti djeci ispravne modele odnošenja prema prirodi. I ove smo pedagoške godine u našoj sobi oformili eko kutić u kojem se nalaze spremnici za razvrstavanje otpada: plavi za papir, žuti za plastiku, crveni za istrošene baterije i još jedan sa šarenim točkama za prikupljanje plastičnih čepova.
    • U suradnji s roditeljima prikupljamo razni otpadni materijal poput PET ambalaže različitih vrsta, zatim kartonske, metalne... koje sadrži gotovo svako domaćinstvo, do stiropora, stirodura, kamena, drveta... Nebrojeno mnogo materijala te predmeta iz svakodnevnog života kao i našeg prirodnog okruženja moguće je oblikovati u vrhunski multisenzorički poticaj koji će djetetu pružiti sasvim novi, neponovljivi izvor stjecanja znanja, iskustava, vještina i sposobnosti. Zajednička izrada didaktičkih sredstava odgojitelja i djece iz neoblikovanih materijala potiče i samu kompetenciju djeteta, osjećaj uspješnosti i samopouzdanja, razvoj kreativnog mišljenja i izražavanja, spoznaje o vrijednosti ljudskog rada, a protkano nenametljivim ekološkim osvještavanjem- reciklažom.
    • Od kartonskih i limenih kutija napravili smo spremnike za razvrstavanje otpada u našem eko kutiću. U vrijeme maškara, naš glazbeni kutić upotpunili smo novim glazbenim instrumentima koji su svakodnevno stvarali novu glazbu u kojoj su djeca uživala. Kostime za fašničku povorku također smo izradili sami od starih papira koje su djeca ukrasila kao i plastičnih vrećica.
    • Recikliranjem materijala kojima djeca barataju, te od starog, odbačenog ili nepotrebnog stvaraju nove, maštovite i svrsishodne predmete iz svakodnevnog života, igračke i igre, potiče se dječji razvoj, dok djeca nadahnuta novim izazovima uče čineći te pritom istinski uživaju.

 

  • Odgojna skupina: Konjići
    • Odgojiteljice: Višnja Fusek i Sanja Franjčić
    • Aktivnostima u prethodnom razdoblju željeli smo ostvariti zadaće:
      • aktivno i odgovorno ponašanje djece
      • poticanje kreativnosti i mašte kod djece.
    • Iako u svakodnevnom radu puno recikliramo i izrađujemo didaktiku od otpadnih materijala, period pred maškare posvetili smo temi recikliranja. Kako izrada maski pobuđuje maštovitost i kreativnost kod djece, odlučili smo im ponuditi kartonske kutije i novinski papir kao medij za izradu maski. U vrtiću smo izrađivali maske od novinskog papira koje smo izložili na ulazu, dok smo u izradu kostima za fašničku povorku odlučili uključiti i roditelje. Zajedničkim trudom djece i roditelja kartonske kutije postale su unikatni kostimi u obliku konja koje su djeca „prošetala“ na maskiranoj povorci ulicama grada.
    • Tvrtka „Barikada“ održala nam je radionicu u sklopu istoimenog projekta Nije svaki otpad smeće. Radionica je omogućila interaktivno upoznavanje djece sa svrhom odvajana otpada i ponovne uporabe predmeta. Djeci su podijeljene bojanke i paketi za kreativno recikliranje.
    • Sadržaj kutija djecu je potaknuo na maštovita razmišljanja iz kojih su nastala zanimljiva kreativna rješenja kao što su rakete, dalekozori, ljudi, kuće, kao i razne životinje poput ribe, psa ili jednoroga.
      • Čak je i Josip rekao „Teta, ovo je bolje od legića!
    • Izrađene predmete odlučili smo pokazati svima te smo ih izložili u našoj garderobi. Povratne informacije roditelja bile su pozitivne te se nadamo da smo i njih nadahnuli da se sa svojom djecom upuste u kreativne radionice koristeći neke svakodnevne materijale koji na ovaj način neće završiti u smeću.

 

  • Odgojna skupina: Ladydbugs
    • Odgojiteljice: Dalida Miljan i Marijana Radoš
    • U sklopu aktivnosti vezanih za domaće životinje, izradili smo seosko imanje koristeći prirodne materijale.
    • Pomoću spremnika za odvajanje otpada učimo kako odvajati i klasificirati otpad pomoću kartica za klasifikaciju.
    • Sudjelovali smo u maskiranoj povorci gradom povodom fašnika. U suradnji sa roditeljima djeca su izradila reciklirane lego kostime od kutija i plastičnih posuda.
    • U našem obiteljskom centru, simboličku igru smo obogatili perilicom rublja koju smo izradili od kartonske kutije te ju tako reciklirali.

 

  • Odgojna skupina: Bumblebees
    • Odgojiteljice: Ružica Leš i Martina Troha
    • Početkom godine zajedno sa ostalim kolegicama iz podružnice Suncokret oformili smo eko patrolu sa malim eko patuljcima. Naša patrola svaki tjedan obilazi sve grupe i djeca provjeravaju da li su ugašena svijetla i kapa li negdje voda, postoji li u svakoj sobi kutak za odvajanje papira i plastike, jesu li hodnici uredni i kakav je okoliš vrtića. Rezultate bilježimo na plakatu koji je izložen u ulaznom prostoru vrtića.
    • Tijekom godine u našem radu rado koristimo razne materijale koje možemo pronaći u kućnom otpadu a služe nam za izradu raznih edukativnih materijala. Za vrijeme došašća izradili smo Gingerbead kućicu, snjegoviće i sobove koji su djeci služili za simboličku igru. Gingerbread kućica se pretvorila u kućicu iz priče Ivica i Marica, a sobovi u Eko robota- spremnik u koji  djeca mogu donositi od kuće razne materijale koje ćemo koristiti za aktivnosti. Djeca su željela konstruirati još jednog robota, sama su izradila novog robota i pritom rješavala problem statike na vrlo kreativan način. Sada imamo jedan robot za papir, a drugi za plastiku.
    • Izradili smo i neke matematičke igre, staništa životinja za simboličku igru, koristili smo stari papir za likovne aktivnosti, kaširali smo lutke za naš dramski kutić, kamenčiće koristimo za razvoj grafomotorike, sašili smo plavog medu iz stare plahte.
    • Ponudivši djeci prospekte iz dućana potakli smo ih na razmišljanje u koji spremnik se odlaže ambalaža svih onih proizvoda koje imamo u kućanstvu. Djeca su pritom imenovala proizvode, uočavala u kakvu vrstu ambalaže su stavljeni, te su ih izrezivali i lijepili na plakate spremnika koje inače koristimo u kućanstvu.
    • Kako u našem papirku uvijek ima puno papira, odlučili smo stari papir reciklirati i napraviti novi. Njega smo iskoristili za izradu božićnih čestitki za naše prijatelje u Turskoj. Prilikom samog procesa trganja papira na manje dijelove djeca su uočila kako neki papiri nisu dovoljno iskorišteni te su ih vraćali na policu sa čistim papirima. Došla su do zaključka kako bi trebali bolje paziti prilikom korištenja papira za crtanje. Djeca su se zainteresirala za pitanje kako nastaje papir te je David rekao kako nastaje od drveća, a neki dječaci su odmah pronašli sitne čestice: „Da, evo komadića drveta“. Luka M. se nadovezao na to kako je drveće važno jer nam daje kisik i objasnio prijateljima proces fotosinteze. Djeci je cijeli proces trganja i močenja, miksanja i prešanja papira bio vrlo zanimljiv te smo ga ponovili nekoliko puta.
    • Jedan od važnijih zahtjeva današnjeg doba je smanjiti upotrebu plastičnih vrećica, te su djeca u manjim skupinama ukrašavala vrećice motivima iz prirode koristeći novu tehniku slikanja na tkanini.
    • Brinuli smo se i za ptice tijekom zime, te smo od plastičnih boca napravili hranilice za ptice i napunili ih žitaricama. Pri samoj izradi djeca su se logičkim razmišljanjem, procesom pokušaja i pogrešaka  trudila osmisliti funkcionalne  hranilice.
    • Maketa šume napravljene od prirodnih materijala služi nam za simboličku igru. U šumu smo dodali male spremnike za otpad i razbacali smeća, te su djeca mogla spasiti šumske životinje očistivši šumu od smeća te pritom razvrstavati otpad na ispravan način.
    • Nakon čitanja slikovnice Spašavanje prirode djeca su predložila da i mi sakupljamo smeće po našem gradu. Pročitali smo i slikovnice: Očuvanje prirode, Rođendan bez smeća, Zatvori vodu, 10 načina da pomognem očuvati svijet u kojem živim.
    • Izradili smo plakat sa savjetima kako mi možemo spasiti planet Zemlju- odvojiti otpad, racionalno koristiti vodu, više hodati a manje se voziti, bacati smeće u kantu a ne u prirodu, isključiti svijetlo kada napuštamo prostoriju i brinuti se o životinjama.
    • Za fašničku povorku odlučili smo se maskirati u Little freinds of nature (male prijatelje prirode), svako dijete je odabralo njemu blizak lik iz svijeta prirode i sa roditeljima napravilo kostim od materijala iz kućanstva- papira, plastike, tkanine. Svoje kostime smo pokazali našim sugrađanima šaljući im poruku o važnosti brige o našem planetu putem slogana: Reduce, reuse, recycle-  Smanji, ponovo upotrijebi, recikliraj.
    • Zajedno sa ostalim skupinama sudjelovali smo na edukativnoj radionici Nije svaki otpad smeće. Dobili smo zanimljive bojanke i kutije sa raznim materijalima pomoću kojih su djeca izrađivala maštovite igračke.

 


Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

SIJEČANJ-VEJAČA-OŽUJAK 2020.

  • Izrada časopisa
  • Provođenje aktivnosti s djecom u skupinama

Nositelji:
  • Zemlje partneri:
    • Gradinata cu Program Prelungit Floarea Soarelui - Rumunjska
    • Create Partnership Trust - Ujedinjeno Kraljevstvo
    • Instituto Comprensivo Orsinio Orsini - Italija
    • Gorukle Aksemsettin Ilkokulu - Turska
    • Dječji vrtić Ivanić Grad - Hrvatska
  • Projektni tim Dječjeg vrtića Ivanić Grad:
    • Marina Čalušić, ravnateljica
    • Tanja Cvijanović, socijalna pedagoginja, koordinatorica
    • Ana Marija Pavlić, pedagoginja
    • Konjići- Sanja Franjčić i Višnja Fusek, odgojiteljice
    • Žabice- Iva Malinar i Tea Matijević, odgojiteljice
    • Ježići- Lidija Manoić i Branka Cesar, odgojiteljice
    • Sovice- Vesna Šeremet i Ankica Vukelić, odgojiteljice
    • Bumblebees- Ružica Leš i Martina Troha, odgojiteljice
    • Ladybugs- Dalida Miljan i Marijana Radoš, odgojiteljice
    • Srećice- Miljana Rošin Jelaković i Daria Đura, odgojiteljice
Naziv teme: Voda-tlo-zrak
Cilj:

Prva faza projekta Little friends of nature/Mali prijatelji prirode odnosila se na projektne aktivnosti na temu glavnih faktora okoliša: voda, tlo i zrak. Na narednim stranicama predstavljamo provedene aktivnosti s djecom u uključenim skupinama, kao i osvrt na prvi sastanak partnera u Rumunjskoj

  • „LITTLE FRIENDS OF NATURE“
    • Urednice: Tanja Cvijanović, socijalna pedagoginja, koordinatorica projekta, Ana Marija Pavlić, pedagoginja​​
    • Prvi sastanak partnera uključenih u KA2 projekt Little Friends of Nature/Mali prijatelji prirode održao se u gradu Craiova u Rumunjskoj, od 4. do 10. studenog 2019. u organizaciji domaćina i koordinatora projekta Gradinata cu Program Prelungit „Floarea Soarelui“ iz Craiove. Osim domaćina, na prvom sastanku okupili su se predstavnici ostalih ustanova uključenih u projekt: Ujedinjeno Kraljevstvo, Italija i Turska. Dječji vrtić Ivanić Grad predstavljale su članice projektnog tima iz redova stručno-razvojne službe: M. Čalušić, ravnateljica, T. Cvijanović, socijalna pedagoginja i koordinatorica projekta, A. M. Pavlić, pedagoginja, K. Virić, pedagoginja pripravnica.
    • Domaćini su se predstavili temom Moderne interaktivne grupne metode primjenjive u odgoju za okoliš te sudionicima omogućili priliku za uvid u neposredan rad, razmjenu dobre prakse, diskusiju i kritičko promišljanje među partnerima.
  • Tijekom mobilnosti imali smo priliku upoznati odgojno-obrazovni sustav Rumunjske, ali i posebnosti sustava ostalih sudionika projekta. Direktno smo zavirili u neposredan rad s djecom prisustvujući prezentaciji nekoliko interaktivnih grupnih metoda koje se primjenjuju u ovoj ustanovi, nakon čega smo utvrdili osnovne principe i dobrobiti njihovog korištenja. Posjetili smo i pogon za pročišćavanje otpadnih voda Craiova prilikom kojeg smo se upoznali s tehnologijom i principima pročišćavanja voda na ekološki prihvatljiv način. Imale smo priliku razmijeniti ideje i primjere dobre prakse prilikom posjete vrtiću sa statusom Eko škole. Obišli smo Nacionalni park Nicolae Romanescu sa ciljem uvida u načine borbe s onečišćenjem okoliša i nošenja s negativnim posljedicama ljudskih radnji. Na zajedničkim radionicama osmišljavali smo i planirali odgojno-obrazovne aktivnosti na otvorenom, isprobavali prezentirane interaktivne grupne metode, a po završetku radioničkog dijela ostvareno je vrednovanje ishoda učenja postignutih na ovoj edukaciji od strane svih sudionika te je svakom sudioniku uručen certifikat.

Zadatak:
  • Konjići, predškolska skupina
    • Odgojiteljice:  Višnja Fusek i Sanja Franjčić
    • Aktivnostima u sklopu projekta „Little friends of nature“ vezanim uz temu proteklog tromjesečja (voda, zrak i tlo) željeli smo ostvariti slijedeće zadaće: promatrati i uočavati promjene u prirodi, te razvijati aktivno i odgovorno ponašanje prama prirodi.
    • Svakodnevnim šetnjama po gradu, te osobito po šetnici uz rijeku Lonju poticali smo promatranje promjena u prirodi, pratili životinjski svijet oko rijeke kao i koliko se naši sugrađani odgovorno ponašaju prema prirodi i našoj rijeci Lonji.
    • Uočili smo da je rijeka na sunčanoj strani nasipa bez mraza, dok se u sjenovitom dijelu nasipa dugo zadržava mraz, a kada temperatura pada ispod nule rijeka se počinje lediti uz rub.
    • Iako je poznato da su dabrovi stanovnici rijeke Lonje, vidjeli smo ih samo na plakatu i kao statuu na šetnici.
    • Patke smo svakodnevno susretali oko rijeke Lonje, te ih često i hranili, a po skrovitim dijelovima nasipa zapazili smo i njihova gnijezda.
    • Pratili smo vodostaj rijeke, pa nam se nametnulo i pitanje poplava. Njih smo proučavali u slikovnicama, gdje smo također saznali kako se vode zagađuju, ali i naučili kako i mi sami možemo pomoći da zagađenja budu što manja.

Marko J.: Gle teta koliko ima smeća ovdje na nasipu, gledaj boca je tamo, papir, a i cigarete vidim.

 Što misliš o tome?

Marko J.: Mislim da je to loše. Trebali bi doći smetlari i to počistiti.

Zašto?

Agata: Pa da očiste, jer kad puhne vjetar sve će pasti u Lonju, a patkice tu plivaju, smeta im, a papir mogu progutati.

Marko J.: Baš su ljudi glupi, oni ne znaju kako se zagadi priroda od goriva.

Nika L.: Kako?

Marko J.: Kad isteče ulje za auto onda se može zapaliti, a kada vatra gori sve ode u zemlju i dođe do vode.

 

  • Žabice, srednja skupina
    • Odgojiteljice: Iva Malinar i Tea Matijević
    • Voda
      • Glavni zadatak bio nam je usvajanje novih spoznaja o vodi i njenoj važnosti, njenim svojstvima, upotrebi, štednji i rasprostranjenosti.
      • Aktivnosti smo započeli razgovorom o vodi, a u razgovor su se rado uključila sva djeca. U aktivnostima smo nastojale zadovoljiti djetetovu prirodnu potrebu za istraživanjem. Nakon što smo pročitali slikovnicu „Kapljica“, djeca su se imala priliku likovno izraziti, te naslikati svoju kapljicu.
      • Jedna od zanimljivijih aktivnosti djeci je bila aktivnost „Duga“, tj. kako boja putuje vodom.
      • Također, proveli smo eksperiment o zagađenosti vode, prilikom kojeg su djeca u jednu od dvije staklenke ubacivala otpad, te tako uspoređivala onečišćenu vodu s čistom vodom. Zaključak djece bio je da u onečišćenoj vodi ribice ne mogu plivati te bi mogle umrijeti.
      • Obradili smo pjesmicu „Voda“ koja se djeci jako svidjela, te smo razgovarali o tome što sve voda može biti. Djeca su uživala u likovnoj aktivnosti slikanja kiše, jer kao što je i bio njihov prvi zaključak „Voda može biti kiša!“.
      • Zajedno smo pogledali i video o kruženju vode u prirodi i zagađenje vode, tj. kako zagađenje vode utječe na naše zdravlje. Dječaci su došli do zaključka kako zagađena voda loše utječe na naše zdravlje te se zbog prljave vode možemo razboljeti, a životinje koje žive u takvoj vodi su bolesne. Ako mi pojedemo takvu životinju lako se možemo razboljeti. Zbog toga su djeca zaključila kako smeće treba bacati na za to predviđena mjesta.
    • Tlo
      • Aktivnosti vezane za tlo započeli smo slikovnicom „U tlu čistu imamo glistu“ koja se djeci jako svidjela. Nastojale smo kod njih pobuditi interes i zanimanje za tlo, te naglasiti važnost tla za naš život. Prilikom svakog boravka na zraku, Žabice su po tlu tražile gliste, a najveći interes kod djece izazvale su gliste koje smo stavili u tegle s blatom te ih zajednički odnijeli u istraživački centar gdje su ih djeca svaki dan s povećalima imala priliku promatrati.
      • Djeca su svojim ručicama dobila mogućnost opipavati i prosijavati zemlju kroz sito, a kada smo zemlju pomiješali s vodom, bila su oduševljena. Umjesto suhe zemlje opipavala su blato kojem smo dodali boju, te pokušali njime slikati. U ovu nesvakidašnju aktivnost slikanja blatom rado su se uključila sva djeca.
      • Aktivnosti smo nastavili razgovorom o tome što sve raste u zemlji, te je svako dijete imalo priliku zasaditi svoj grah. Nakon sadnje, djeca su svaki dan brižno promatrala i zalijevala svoj grah, nestrpljivo čekajući prve rezultate. Nečiji grah rastao je brže, nečiji sporije, a nečiji uopće nije narastao. Djeca su samostalno donosila zaključke zašto je tome tako. Ona čiji grah nije rastao zaključila su da su u njega možda stavila previše vode, te da su se sjemenke tako „utopile“, ili pak da nisu stavila dovoljno sjemenki graha u zemlju.

 

  • Ježići, starija mješovit skupina
    • Odgojiteljice: Lidija Manoić i Branka Cesar
    • Tijekom listopada, studenog i prosinca upoznavali smo se s vodom, zrakom i tlom.
    • Voda
      • Tijekom trajanja projekta vodu smo proučavali i o njoj čitali u enciklopedijama. Upoznali smo agregatna stanja vode kao i pojmove tekućice i stajaćice. Na slikovit način smo upoznali kruženje vode u prirodi i izradili priču o tome. Kako bismo djeci lakše prikazali koliko je smeće štetno za vodu izveli smo pokus ''Što se topi u vodi?'' iz kojeg smo zaključili da ono što se ne topi zagađuje vodu.
      • Prošetali smo do obližnje bare, ali i saznali imena rijeka koje su nam najbliže – Lonja i Sava.
    • Zrak
      • Zrak, teško ga je objasniti, ne vidi se, nema miris, ne čuje se, pa što je onda to? Ježići su jedino znali da nam zrak treba za disanje. Čitajući mnoge priče o vjetru, Ježići su zaključili da je vjetar zapravo zrak koji se ''miče'' i tada nam on više nije bio imaginaran, ali i dalje ga je bilo teško nacrtati.
      • Kako bismo djeci približili njegovo postojanje izveli smo dva istraživanja. U prvom istraživanju smo izradili i ukrasili naše avione od papira koji su potom letjeli pomoću zraka, a u drugom istraživanju smo izradili i ukrasili vjetrenjače koje smo potom postavili na stupove i ogradu naše terase te čekali kada će se zrak pojaviti. Otkrili smo da zrak ispuhujemo iz sebe pa smo i tako pokretali vjetrenjače. Tijekom jakog vjetra čuli smo i ''zvuk zraka''.
      • Potom smo izradili plakat o važnosti zraka, za što ga možemo koristiti i zašto ga ne smijemo zagađivati čime smo zaokružili priču o zraku.
    • Tlo
      • Djeca su od kuće donijela enciklopedije o tlu. Primijetili su da tlo nije uvijek iste boje te smo istraživali gdje se u Hrvatskoj nalazi koja boja tla i to slikovno zabilježili na našem plakatu. Zanimalo ih je i kako tlo nastaje te kako oni mogu pomoći. Iskoristili smo priliku i naučili što je to kompost što smo također slikovno prikazali na našem plakatu o tlu. Istražili smo što sve može rasti iz tla, ali i da je glista dobar partner u razvoju biljke jer rahli tlo. Posijali smo pšenicu, zalijevali ju i pratili njen napredak. Vrlo dobro smo u prozirnim čašama mogli vidjeti i korjenčiće pšenice. Jedva čekamo proljeće kada ćemo tlo moći obrađivati, u njega nešto posaditi, brinuti se o biljkama i na kraju se njima sladiti.
    • Roditelje smo putem centra za roditelje informirali o tijeku projekta.

 

  • Sovice, starija skupina
    • Odgojiteljice: Ankica Vukelić i Vesna Šeremet
    • U skupini Sovice osnovali smo eko-patrolu koja jednom tjedno obilazi sve skupine. Eko patrola promatra i usmjerava djecu iz drugih skupina na odvajanje otpada. Djeca zapažaju jesu li djeca iz drugih skupina ugasili svjetla prije odlaska iz skupine i zatvorili vodu nakon korištenja. Sve što zapaze samostalno evidentiraju na plakat, što potiče djecu da više paze i ekonomičnije se odnose na sve oko sebe (voda, struja).
    • U sklopu aktivnosti „Vode oko nas“ posjetili smo vode u blizini našeg vrtića- Ribnjaci i Opg Bakran te potok Žeravinec. Promatrali smo vode stajačice i tekućice, biljni i životinjski svijet oko njih i uzeli uzorke koje smo kasnije promatrali kroz povećalo i mikroskop. Djeca su donosila različite zaključke.
      •  Gita: Voda je drugačije boje, jer u njoj ima svašta“.
    • Napravili smo i maketu o vodama oko nas od recikliranih materijala koje smo prikupili u suradnji s roditeljima. Izložili smo je u eko kutiću na ulazu u vrtić.
    • U dijelu projekta o tlu posadili smo drvo u suradnji s skupinom Žabice. Potom smo tražili i promatrali životinjski svijet u tlu (gliste, krtice). Različite uzorke tla donijeli smo u eko kutić naše sobe i promatrali sličnosti i razlike, sadili smo sjemenke i bilje te promatrali njihov rast. Postavljali smo najvažnija pitanja: tko sve živi u tlu, čemu sve služi tlo (glina za modeliranje i izradu predmeta) i koje vrste tla postoje u našoj okolini, te na njih pokušali davati odgovore.
    • U dijelu projekta o zraku proveli smo različite eksperimente i dokazali gdje ima zraka. Naučili smo kako zrak ima volumen i da je to obnovljiva energija koju treba koristiti. Djeci su bili zanimljivi automobili na zračni pogon koje smo zajedno izradili od recikliranih materijala. Proveli smo i pokuse „Vulkan“ i „Balon“ (soda bikarbona i ocat) u kojima je glavni pokretač zrak koji se stvara kemijskom reakcijom i izaziva oduševljenje kod djece.

 

  • Bumblebees, starija mješovita skupina
    • Odgojiteljice: Ružica Leš i Martina Troha
    • Djeca starije mješovite engleske skupine Bumblebees su putem osjetila te aktivnog sudjelovanja učila o vodi, tlu i zraku. Pomoću različitih eksperimenata, likovnih aktivnosti i promatranjem prirode djeca su učila o važnosti ovih glavnih faktora okoliša te zaključila što sve mogu učiniti za njihovu zaštitu. Rasprava je dovela do zaključka kako je svaki od ovih faktora važan za život te kako bez i jednog od njih život ne bi bio moguć.

Što nam je potrebno za život?

Luka B.: Voda.

Jana: Da puno jedemo, da imamo puno kisika, da imamo obitelj.

  • Voda
    • Potičemo djecu na racionalno korištenje vode prilikom svakodnevne upotrebe. Kada peremo ruke zatvorimo vodu kod sapunanja i onda ju opet pustimo. Kod pranja zubi, nakon što stavimo pastu, voda je zatvorena sve dok ne ispiremo zube. Ulijevamo u čašu onoliko vode koliko mislimo da nam treba, ako je potrebno dotočimo si još.
    • U sobi imamo i biljke o kojima se brinemo, prstićima provjeravamo vlažnost zemlje te prema potrebi zalijevamo biljku. Djeca su cvijetu dala ime Fredy i svakodnevno se brinu o njemu. Posadili smo i pšenicu, te se brinuli da ima dobre uvijete za rast.

Luka M.: Ako nema biljaka, ne može ništa rasti, neće biti života na zemlji.

  • Djeca uživaju izvodeći razne eksperimente pomoću kojih su se upoznali sa kruženjem vode u prirodi, stvaranjem kišnih oblaka i putovanjem vode. Djeca su svakodnevnim praćenjem promatrala i bilježila što se događa sa vodom na dnu vrećice (jezero), kako ona uz pomoć određenih prirodnih uvjeta odlazi u oblak, te se potom vraća u jezero putem padalina.
  • Koristeći slikarske tehnike (kolaž, tempera) i crteže dokumentirali smo proces u obliku plakata.
  • Izradili smo kišne oblake uz pomoć pjene za brijanje, vode i tuša. Djeca su sa zanimanjem promatrala kako nastaje kiša i dolazi u jezero. Pitali smo se može li voda putovati iz čaše u čašu? Uz pomoć vlažnih maramica, tuša i vode vidjeli smo da može i pritom stvorili dugu. Ovaj eksperiment nam je poslužio i za razgovor o tome što se događa sa vodom ako ju zagadimo.
  • Zahvaljujući svakodnevnim šetnjama gradom odlazimo i do rijeke Lonje gdje promatramo promijene u vodostaju, boji i zagađenju, ali pratimo i koje sve životinje možemo tamo vidjeti.

 

  • Tlo
    • U našem dvorištu posadili smo stablo jabuke čiji ćemo rast promatrati u narednom razdoblju te brinuti o njemu. Prilikom sadnje naišli smo i na gliste koje smo proučavali i uvidjeli njihovu važnost za kvalitetno tlo.

Čemu služi tlo?

Tom: Da kuće mogu stajati na mjestu i da biljke mogu rasti.

David: Da biljke mogu biti žive. Drvo nam daje kisik, njegovo lišće.

 

  • Zrak

Što je to zrak?

Marin: To je nešto sa čime možeš disati.

Jona: Zrak nam daje snagu.

 

Gdje se nalazi zrak?

Roko: Na sjevernom polu.

Tom: Vani.

Marin: U prirodi.

Luka M.: Na cijelom svijetu, samo ne u moru i svemiru.

 

Kako znamo da je zrak oko nas?

Vigo: Kad vjetar puše onda osjetimo zrak.

Luka B.: Osjetimo zrak zato što ga možemo čuti, i kada nešto radimo vani možemo ga osjetiti.

  • Prilikom paljenja svijećice u bundevi, djeca uočavaju kako se plamen ugasi kada se bundeva poklopi. Borna zaključuje kako nema dovoljno kisika i da bundeva treba biti otvorena kako bi kisik održao plamen.
  • Naučili smo da je vjetar strujanje zraka te smo prilikom šetnje pokušali odrediti smjer vjetra sa maramicama, djeca su se sjetila kako bi mogla probati isto i sa listovima trave, te su bila jako sretna kada je njihov list poletio pokazujući smijer vjetra.
  • U suradnji sa Centrom za posjetitelje Ivanić-Grad sudjelovali smo u radionicama na malom trgu i izrađivali zmajeve od papira i slamčica. Djeca su izrazila svoju kreativnost na papiru a potom smo povezivali zmaj u konstrukciju pomoću slamki. Za krasnog sunčanog dana, okupili smo se na na pikniku u sprtskom parku Zelenjak gdje smo uživali u puštanju zmajeva, igrama loptom i igri skrivača.

 

  • Ladybugs, mlađa mješovita skupina
    • Odgojiteljice: Dalida Miljan i Marijana Radoš
    • Djeca mlađe mješovite engleske skupine Ladybugs koristeći prirodne materijale istraživala su što pluta a što tone. Dolaskom jeseni i hladnijeg vremena, oslikavaju kišne kapi uz pjesmice „Rain, Rain“ i „Raindrops“ te spoznaju važnost vode za biljni i životinjski svijet.
    • Istraživali smo zemlju opipom i mirisom, te na kraju sijali pšenicu i pratili njezin rast. U sklopu aktivnosti vezanih za zdravlje, istraživali smo funkciju pluća i važnost zraka za naš život.
    • U sklopu aktivnosti vezanih za zdravlje, istraživali smo funkciju pluća i važnost zraka za naš život.

 

  • Srećice, mlađa skupina
    • Odgojiteljice: Nikolina Pleša, Miljana Rošin Jelaković
    • Provedenim sklopom aktivnosti željeli smo kod djece poticati promatranje osobitosti svijeta oko sebe, razvijati aktivan odnos s okolišem te odgovorno ponašanje prema prirodi.
    • Poticali smo istraživački duh djece, osigurali raznovrsnost materijala koji djeci omogućuju aktivno sudjelovanje i istraživanje u aktivnostima, te poticali njihovo suradničko učenje.
    • Djeca su svakodnevno u doticaju s vodom tijekom pranja ruku i umivanja, te se često zaigraju praveći mjehuriće od sapunice.
    • Sklop aktivnosti na temu vode započeli smo slikovnicom: „Priča o vodi“.

Za što nam sve voda treba?

Iva: Za praviti sokić.

Karla: Za kuhati ručak.

Elene: Za umiti se.

Ema: Za prati ruke.

Luka: Za piti.

  • Nastavili smo s nizom aktivnosti na temu vode: memory i puzzle s motivima vode, puhanje balona od sapunice pomoću slamčica. Pecali smo ribice, provodili male eksperimente s vodom, promatrali snagu vode pomoću različitih cijevi, čašica i lijevaka. Pjevali smo o „Kišici“ uz udaranje ritma drvenim štapićima što su djeca s lakoćom usvojila. Slikali smo more raznim nijansama plave boje, kao i oblake i kišicu.
  • Često smo šetali pored naše rijeke Lonje, promatrali vodu i životinje koje žive u rijeci i pored nje. Boravkom na otvorenom jačamo prirodni imunitet djeteta, stoga je boravak djece na otvorenom dio svakodnevnih aktivnosti tijekom sva četiri godišnja doba. Osim šetnje uz rijeku Lonju, rado smo odlazili u park gdje smo igrali igru „Vjetar“, a i loviti balončiće od sapunice koje lete po zraku isto je bilo jako zabavno. U parku smo primijetili male kapljice koje su se zadržavale na zelenoj travi i naučili da je to rosa. Kako su nama potrebni zrak i voda za život, tako su potrebni i biljkama. Šetajući našim gradom odlučili smo kupiti dva cvijeta i posaditi ih. Za sadnju nam je potrebna zemlja, voda i puno svjetlosti na našem prozoru kako bi biljke mogle rasti. Svakodnevno promatramo i brinemo o našim biljkama.
  • Kako smo cijelo vrijeme pratili interes djece, tako nas je on doveo do simboličke igre „Vatrogasci“. Djeca su zaključila da je voda vrlo važna i vatrogascima koji njome gase požar. U grupu nam je došao pravi vatrogasac i upoznao djecu sa svojim zanimanjem i opremom koju koristi. Oformili smo novi centar aktivnosti „Vatrogasna postaja“, te osigurali djeci dovoljno materijala za neometanu i kreativnu igru.

Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

LISTOPAD-STUDENI-PROSNAC 2019.

  • Mobilnost odgojnog osoblja
  • Aktivnosti s djecom
  • Časopis, letci, prezentacije, članci, radioemisije

Nositelji:
  • Zemlje partneri:
    • Gradinata cu Program Prelungit Floarea Soarelui- Rumunjska
    • Create Partnership Trust - Ujedinjeno Kraljevstvo
    • Instituto Comprensivo Orsinio Orsini - Italija
    • Gorukle Aksemsettin Ilkokulu – Turska
    • Dječji vrtić Ivanić Grad- Hrvatska
  • Projektni tim Dječjeg vrtića Ivanić Grad:
    • Marina Čalušić, ravnateljica
    • Tanja Cvijanović, socijalna pedagoginja, koordinatorica projekta
    • Ana Marija Pavlić, pedagoginja
    • Konjići- Sanja Franjčić i Višnja Fusek, odgojiteljice
    • Žabice- Iva Malinar i Tea Matijević, odgojiteljice
    • Ježići- Lidija Manoić i Branka Cesar, odgojiteljice
    • Sovice- Vesna Šeremet i Ankica Vukelić, odgojiteljice
    • Bumblebees- Ružica Leš i Martina Troha, odgojiteljice
    • Ladybugs- Dalida Miljan i Marijana Radoš, odgojiteljice
    • Srećice- Miljana Rošin Jelaković i Nikolina Pleša, odgojiteljice

Praćenje stanja i ocjenjivanje

Naziv teme: Voda, tlo, zrak, energija, recikliranje
Ostvareni ciljevi:
  • U sklopu projekta Mali prijatelji prirode oformljene su eko patrole (skupine Sovice i Bumblebees) te su im se prema interesu pridružile i druge skupine.
  • Njihov cilj bio je redovito pratiti urednost i pravilno odlaganje otpada po ostalim skupinama, štednju električne enerije (gori li svjetlo ili radi li računalo ako nikpga nema), štednju vode (teče li voda ako ju nitko ne koristi, štedi li se voda prilikom pranja zubiju).
  • Osim unutarnjih prostora vrtića, eko patrola promatra i gustoću prometa, kao i čistoću obližnjeg potoka i jezera.

Realizirani zadaci:
  • jednom mjesečno eko patrole posjećuju sve skupine kao i urede stručnog tima
  • bilježenje zapaženog na plakat u eko kutiću
  • davanje povratne informacije posjećenim skupinama

Vrijeme realizacije:

Studeni 2019. - ožujak 2020.


Nositelji:
  • skupina Sovice
  • skupina Bumblebees
  • odgojitelji

Obavješćivanje javnosti i uključivanje medija

Eko kodeks

Eko kodeks:

NIJE SMEĆE SVE ZA VREĆE!


Eko himna:

Maleni mravi

i svi pužići pravi,

bubamare u letu,

mole za čišću planetu!

Zeko u skoku,

sjajna zvijezda u oku,

pčelice na cvijetu,

uradit će sve za čišću planetu!

Sunčane zrake u kapljici vode,

pahuljasti oblaci

što po nebu brode

žele čišće vode!

Mašta u dječjoj glavi,

snovi puni nemira,

mole za spas 

našeg svemira...

mole za spas

našeg svemira!