Eko škola

Osnovna škola Vodnjan - Scuola elementare Dignano

Žuka 6
52215 Vodnjan

Telefon: 052 - 511 - 327
Fax: 052 - 511 - 327
E-mail: ured@os-vodnjan.skole.hr
Web: http://os-vodnjan.skole.hr/

Ravnatelj/ica: Barbara Buršić - Križanac
Školski koordinatori: Goranka Benić
Godina stjecanja statusa: 2018
Trenutni status: 1. obnova
Projekti :

  • Give box

    Princip: ponovno upotrebljena stvar = smanjenje nastanka otpada.Give box je velika, otvorena kutija smještena u javni prostor gdje učenici mogu ostaviti i uzeti rabljene predmete (odjeća, knjige, igrice, stripovi, igračke, nakit). To može biti stari ormar, police, kutije, palete... Što nam je bilo potrebno: Lokacija koja je javno dostupna i gdje je velik protok ljudi - hodnik škole; Stare palete od kojih smo napravili give box jer je važno da se radi o ponovnoj uporabi mterijala; Plakat i oglasna ploča - na kojoj je objašnjeno o čemu se radi i koji je princip korištenja uz sam give -box; Bilježnica u koju će učenici upisati kad nešto ostave (datum, ime i prezime te što su ostavili). Bilježnica treba biti vezana ili pričvršćena. U sklopu Give boxa izradili smo klupe i stolić – mali kutak u kojemu djeca mogu zaigrati jednu od društvenih igara kao što su križić – kružić, čovječe ne ljuti se i dr.

  • Koliko hrane bacamo?

    Kupujemo previše, jedemo previše pa stvaramo previše otpada. Zašto to ne bi promijenili? Možda ćemo uštedjeti. Pokrenuli smo veliko istraživanje u sklopu projekta na temu bacanja hrane uz potporu Centra za prevenciju bacanja hrane (CEPOH). Učenicima smo podijelili tablice sa raznim kategorijama hrane u koju su tijekom perioda od tjedan dana trebali bilježiti količine hrane koja se smatra otpadom po principu jedna porcija = jedna šaka. Otpadom od hrane smatra se sva hrana koju čovjek nije konzumirao te je završila u otpadu, njome je nahranjen kućni ljubimac ili je odložena u kompost. Rezultati istraživanja bili su zabrinjavajući - najviše se baci voća i povrća, a ni kolači nisu izuzetak. Po završetku istraživanja, izradili smo video sa prikazom rezultata te nekoliko prijedloga za rješenje problema. Projekt na temu hrane nastavili smo provoditi tako da smo platnene torbe oslikavali frazemima o hrani. Platnene torbe prodavati će se uz simboličnu donaciju na Danu škole, 17.lipnja pod motom Smanjimo upotrebu plastičnih vrećica.

  • Proizvodnja mladog ekstradjevičanskog maslinovog ulja

    Učenici su marljivo brali masline koje su nakon što su obrane otišle na preradu. Od 16. do 18. studenog 2018. godine uspješno smo se predstavili na manifestaciji 14. Dani mladog maslinovog ulja u Vodnjanu na kojoj OŠ Vodnjan svake godine ima svoj izložbeni prostor.

Eko odbor

Članovi eko odbora:
  • Barbara Buršić - Križanac, ravnateljica
  • Goranka Benić, nastavnica Geografije i školski koordinator
  • Leana Šibić, nastavnica Prirode i Biologije
  • Fabiana Lajić, učiteljica razredne nastave tal.odjeljenja i voditeljica tal. odjeljenja škole
  • Emina Kostović Biasiol, nastavnica Hrv.jezika
  • Diriana Delcaro - Hrelja, zamjenica gradonačelnika
  • Denis Sgagliardi, Ekomuzej
  • Sanela Jukić, predstavnik roditelja
  • UČENICI:
    • Lana Marjanović, Sara Aljić, Melani Babec, Emili Barišić, Eleonora Ghiacin, Christian Osmanović, Hana Vrtačić, Ilaria Juršić, Ema Ostoni, Samantha Matijević, Ardanela Mujanović, Maria Jukić, Nikolina Živković.  

 


Godišnji plan i program Eko škole

Naziv teme: Briga o okolišu - uređujemo Školski vrt
Cilj:

Razvijati ljubav prema svojem zavičaju, Istri. Obogatiti znanje učenika o svojem zavičaju, tradiciji i povijesnoj ostavštini. Osvijestiti važnost očuvanja kulturno-povijesne baštine zavičaja kao temelja zavičajnoga identiteta. Razvijati likovni i literarni izričaj. Poticati maštu i kreativnost. Poticati interes i razvoj vještina istraživačkoga rada. Poticati urednost i preciznost u radu. Prihvaćati zajednička pravila i dogovore. Upoznati autohtoni biljni svijet i naučiti proizvesti tipične proizvode, osmisliti mediteranski vrt, izraditi herbarij u svrhu očuvanja autohtonih vrsta, upoznati i očuvati lik i djelo istaknutog botaničara ovoga kraja. Poticati razvoj ekološke svijesti i važnosti očuvanja kvalitete prirodnih resursa svojega zavičaja. Razvijati suradnju s okolinom – gradom, županijom, lokalnim udrugama i ostalim institucijama.


Zadatak:

Istraživanjem proučiti tipične biljke Istre, zastupljenost pojedinih biljaka u različitim dijelovima Istre, izrađivanje tipičnih proizvoda od biljnoga svijeta našeg podneblja,kao i ambalaže od recikliranog i prirodnog materijala, prikupljanje materijala za rad, pisanje tekstova,izrada likovnih radova, izrada herbarija, izučavanje lika i djela Bartolomea Biasoletta i njegovo očuvanje,osmišljavanje mediteranskog vrta i briga o njemu,sudjelovanje u terenskoj i izvanučioničkoj nastavi, sudjelovanje na raznim lokalnim manifestacijama.


Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

Tijekom nastavne godine 2021./2022., prostor škole, okolica škole, prostor Ekomuzeja i ostali prostori Grada Vodnjana, Istra.


Nositelji:

Svi učenici i nastavnici škole, udruga Ekomuzej ,,Istarsko iz Vodnjana''.

Naziv teme: Zavičajnost - ekološki prihvatljivi materijali
Cilj:

Štovanje tradicije i kulture zavičaja.


Zadatak:

Od ekološki prihvatljivog materijala (gline) izradili smo istarski suvenir u obliku figurnica Istrijanke i Istrijana koji su obojani u boje i motive narodne nošnje južne Istre. 


Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

Tijekom cijele školske godine 2021./2022.


Nositelji:

Učenice i učenici članovi učeničke zadruge Ulika - Oliva, voditeljica UZ, Goranka Benić.

Naziv teme: Reciklaža - izradimo namještaj od paleta
Cilj:

Isprojektirati i izraditi namještaj od paleta za potrebe vanjske učionice.


Zadatak:

Donacijom je prikupljeno dvadesetak paleta. Mladi tehničari isprojektirali su i od njih izradili namještaj za potrebe vanjske učionice i STEM učionice koju planiramo otvoriti u novoj školskoj godini. Bojanjem su se pozabavili ostali učenici Škole uz podršku nastavnika i tehničkog osoblja.


Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

Travanj/svibanj 2022.


Nositelji:

Svi učenici i zaposlenici škole (tehničko osoblje i nastavnici).

Naziv teme: Klimatske promjene: smanjimo upotrebu plastičnih vrećica
Cilj:

Cilj je smanjiti uporabu jednokratnih plastičnih vrećica i zamijeniti ih višekratnim, ekološkim, pamučnim vrećicama.


Zadatak:

Nastavno projektu o smanjivanju količine otpada od hrane, pamučne vrećice oslikavali smo frazemima o hrani. Tako smo oslikali čak dvjesto komda platnenih vrećica za koje će posjetitelji Dana škole (koja se održava sredinom lipnja) uz simboličnu donaciju dobiti torbu po želji i nadamo se, koristiti je pri svakoj kupovini.


Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

Travanj 2022. tijekom projektnog tjedna na temu Hrane.


Nositelji:

Svi učenici i nastavnici Škole.

Naziv teme: Klimatske promjene: smanjimo otpad od hrane
Cilj:

Istraživanje će pomoći kućanstvima da saznaju koliko hrane iz kojih skupina najviše bacaju te koliko je njihovo ponašanje uvjetovano određenim navikama, što u konačnici promjenama u navikama i rutinama pri kupovanju, čuvanju i pripremi hrane može dovesti do značajnih ušteda u kućnom budžetu.


Zadatak:

Učenicima škole podijelili smo prigodne tablice sa raznim kategorijama hrane. 

Otpad od hrane pratimo u 11 kategorija:

  • Voće (ukupna količina: zajedno s nejestivim dijelovima, što uključuje lišće, koru, kožicu, koštice, stapke, ljuske i stabljike)
  • Povrće (ukupna količina: zajedno s nejestivim dijelovima, što uključuje lišće, koru, kožicu, koštice, stapke, ljuske i stabljike)
  • Prerađevine od voća i povrća (npr. marmelade, kompoti)
  • Krumpir i proizvodi od krumpira
  • Tjestenina, riža
  • Meso (zajedno s nejestivim dijelovima, što uključuje iznutrice, kožu, kosti i nogice)
  • Riba (zajedno s nejestivim dijelovima, što uključuje iznutrice)
  • Mlijeko i mliječni proizvodi (mlijeko, sir, maslac, kefir, jogurt, grčki jogurt, mliječni i sirni namazi te ostale mliječne prerađevine u kojima je mlijeko glavni sastojak)
  • Kruh i peciva
  • Kolači i keksi
  • Gotova i polugotova jela (npr. salate u vrećici, izrezano pakirano voće, polugotova i gotova jela)

Za prikupljanje podataka koristit će se metoda samoprocjene koliko je hrane bilo bačeno tijekom 7 dana, pri čemu je:

1 porcija = 1 šaka odrasle osobe

 


Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

Tijekom cijele nastavne godine 2021./2022. s naglaskom na razdoblje od siječnja do svibnja. 


Nositelji:

Svi učenici škole i njihovi roditelji, školski koordinator. 

 

Praćenje stanja i ocjenjivanje

Naziv teme: Cjelokupni rad Eko škole Vodnjan
Ostvareni ciljevi:
  • ugradnja ekologije u sve aspekte nastave
  • ugradnja ekološkog razmišljanja u svijest učenika 
  • suradnja s lokalnom zajednicom i roditeljima – kroz istraživanje o otpadu kojega stvaramo od hrane
  • obilježavanje važnih ekoloških datuma
  • obilježavanje datuma kojima se štuje tradicija, materijalna i nematerijalna baština

Realizirani zadaci:
  • učenici nižih i viših razreda uspješno su uređivali EKO panoe
  • učenici su prema rasporedu patrolirali školskim učionicama i održavali ih čistima te upućivali ostale učenike na odlaganje otpada na mjesta predviđena za to
  • tijekom studenog 2021. godine ove se godine nismo predstavili na manifestaciji 15. Dani mladog maslinovog ulja u Vodnjanu budući da manifestacija nije održana
  • obilježili smo međunarodni Dan kravate i u školu došli sa šarenim kravatama te prigodno uredili školske hodnike
  • tijekom školske godine sudjelovali smo na edukativnim radionicama o zdravoj prehrani, sami ih organizirali unutar razrednog odjeljenja u sklopu projekta ,,Tjedan zdravog doručka'' u kojemu redovito sudjelujemo.
  • 27.veljače obilježili smo Dan ružičastih majica u suradnji sa Gradom Vodnjanom prigodnom utokom ulicama grada.
  • svakodnevno sakupljamo stare baterije
  • tijekom godine eko patrole vodile su brigu o čistoći učionica i školskog dvorišta
  • posebno smo se orijentirali na istraživanje o štetnosti stvaranja otpada od hrane
  • suradnja s Contradom  d.o.o. (tvrtka za zbrinjavanje otpada i održavanje zelenih površina)
  • 22.ožujka prigodno smo obilježili Svjetski dan voda
  • U razdoblju od 25.-29.travnja obilježili smo Dan eko škole Vodnjan, Dan planeta Zemlje i projektni tjedan kroz temu ,,Koliko hrane bacamo?'' te ,,Smanjimo upotrebu plastičnih vrećica''. Isto tako, izrađivali smo namještaj od paleta za potrebe STEM učionice i vanjske učionice. Pisali smo i ekološke poruke.
  • - sadili smo stabla kroz projekt ,,Zasadi drvo, ne budi panj'' u sklopu kojega smo zasadili  Quercus ilex ili hrast Crniku. Uključili smo oko 40 učenika viših razreda (7. i 8.razreda), 10 učitelja I tehničko osoblje škole.
  • kroz suradnju sa udrugom Ekomuzej uređivali smo školski vrt, sadili i brali masline
  • kroz županijski projekt Zavičajne nastave istražili smo i izradili razne proizvode od aromatičnog bilja Vodnjanštine – ,,Mirisi i arome Vodnjanštine'' te motivima aromatičnog bilja oslikavali jedan dio platnenih torbi.
  • u suradnji s udrugom CEPOH istražili smo koliko hrane bacamo i što možemo učiniti da to popravimo

Vrijeme realizacije:

Tijekom nastavne godine 2021./2022.


Nositelji:

Svi zaposlenici škole (nastavnici i tehničko osoblje), svi učenici i roditelji.

Obavješćivanje javnosti i uključivanje medija

Eko kodeks

Eko kodeks:

VJETAR NOSI DJEČJI GLAS: ZEMLJU ČUVJTE ZA NAS

PRIRODA JE MALI RAJ ZATO U NJOJ UŽIVAJ

BUDI CVIJET, SVOJIM LATICAMA OBOJI SVIJET

PORUKA LJUDIMA CIJELOGA SVIJETA, ČUVAJTE PRIRODU NAŠEGA PLANETA

PLANET ZEMLJU IMAMO MI, ZATO ČUVAJMO JU ZAJEDNO SVI.

PRIRODA JE KAO MATI I ZATO NE DOPUSTI DA PATI.

LIJEPA JE NAŠA PLANETA SVE DOK CVIJEĆE CVJETA

ČUVAJTE UGROŽENE ŽIVOTINJE.

PORUKA SVIMA NA SVIJETU, ČUVAJTE NAŠU PLANETU.

NE BACAJTE SMEŽE U PRIRODU!! ČUVAJUĆI ZEMLJU, ČUVAMO JEDNI DRUGE.

ČUVJ NAŠU PLANETU JER NETKO POSLIJE NAS TREBA DA JE NASLIJEDI.

BAR JEDAN CVIJET POSADI I PLANET OVAJ NAGRADI

POMOGNITE ZEMLJI I ZA ODVAJANJE OTPADA BUDITE SPREMNI

DON'T BE MEAN, BE GREEN

VOLITE PLANETU KAO ŠTO ONA VOLI VAS

NE BACAJ OKOLO SMEĆE, BOLJE POSADI LIJEPO CVIJEĆE

NE BACAJ SMEĆE U PRIRODUNEGO NA ODREĐENA MJESTA. RECIKLIRAJ STVARI KOJE SE MOGU PONOVO UPOTRIJEBITI.

PLANET ZEMLJU ČUVATI SE MORA. TKO SMEĆE U PRIRODU BACI NIJE FORA.POSADI STABLO ILI CVIJET, ULJEPŠAJ HRVATSKU I CIJELI SVIJET.

NEMOJTE BITI ŠPORKULJE!

DA BI ZEMLJA BILA ČISTA MORAMO SE POTRUDITI SVI, MALI I VELIKI.


Eko himna: