Eko škola

Dječji vrtić 'Potočnica', Pitomača

Trg kralja Tomislava 12/1
33405 Pitomača

Telefon: 033782287
Fax: 033782287
E-mail: vrticpotocnica@gmail.com
Web: www.vrtic-pitomaca.hr

Ravnatelj/ica: Marija Jakelić
Školski koordinatori: Kristina Bijuk,Tena Sučić
Godina stjecanja statusa: 2018
Trenutni status: 1. obnova
Projekti :

Eko odbor

Eko odbor

Članovi eko odbora:
  • DIJANA BARTOLIĆ
  • GABRIJELA GAŠPAROV VEDRIŠ
  • IVONA PANKASZ
  • ZDRAVKO PAŠA
  • ŽELJKO KOVAČEV
  • JOSIPA JAKUPEC
  • IVANKA REŠETAR
  • TENA SUČIĆ
  • NIKOLINA GOLUBIĆ
  • KRISTINA BIJUK
  • MARIJA TKALČEC
  • MARIJA JAKELIĆ
  • IVANAKA REŠETAR
  • VESNA GREGUREK
  • ČLANICE UDRUGE ''ČUVARICE KULTURNE BAŠTINE'' KLADARE

Godišnji plan i program Eko škole

Naziv teme: Voda
Cilj:
  • Osvještavanje važnosti očuvanja okoliša i održivog razvoja kroz sve segmente odgojno obrazovnog rada, implementirajući poželjna ponašanja i stavove u svakodnevni život djece i djelatnika vrtića, u razmišljanju o vodi i čuvanje pitke vode te što mogu učiniti da se voda održi što čišća.
  • U odnosu na dijete: potaknuti razvoj ekološki osviještenih stavova i ponašanja kod djeteta koje doživljavanjem i aktivnim učenjem, usvaja osnovna znanja o načinima brige i očuvanja vode, razvija pozitivna ponašanja i vještine koje doprinose očuvanju vode uz podržavanje optimalnog i cjelovitog djetetovog razvoja.
  • U odnosu na djelatnike: kontinuirano educiranje iz područja odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te sudjelovati u realizaciji provođenja Eko programa, štednja i zaštita vode.
  • U odnosu na roditelje i lokalnu zajednicu: Upoznati roditelje i lokalnu zajednicu s ciljevima Eko programa te ih poticati na uključivanje u realizaciju našeg važnog cilja štednje vode.

Zadatak:
  • osvijestiti važnost i ulogu vode u svakodnevnom životu, otkriti i spoznati što je sve i gdje je sve voda oko nas, u kojim se oblicima pojavljuje, te kako zaštiti vodu od zagađenja
  • uočiti svojstva vode koja nas okružuje
  • agregatna stanja i važnost vode za svijet
  • upoznati se sa bogatstvom i raznolikošću živog svijeta u vodi
  • uočiti razlike između pitke i otpadne vode
  • razvijati svijest o važnosti čuvanja izvora pitke vode i štednje vode
  • stvaranje spoznaje kako onečišćujemo vodu i kako to utječe na živi svijet
  • provoditi praćenje potrošnje i aktivnosti za štednju vode
  • uključivanje u aktivnosti i obitelji i užu zajednicu

Vrijeme realizacije i način praćenja provedbe zadataka:

Rujan 2019. g.

  • Dogovor oko ovogodišnjeg Programa rada eko vrtića
  • Započeti rad na projektu Voda
  • Detekcija gdje se gubi prekomjerna voda, zamijeniti slavine
  • Ekonomična upotreba vode
  • Prikupljanje kišnice za zalijevanje biljaka
  • Mjerenje potrošnje vode
  • Uvođenje novih skupina u program eko vrtića
  • Obnavljanje postojećih spremnika, izrada novih
  • Obilježavanje Hrvatskog olimpijskog dana
  • Uključivanje u međunarodnu Eko akciju „Zelena čistka“
  • Eko patrola nastavlja provjere dogovorenih stavki ( voda, spremnici, svjetlo )
  • Sakupljanje sjemenja cvijeća i povrća
  • Nositelji:
    • ravnatelj, članovi eko odbora
    • Eko patrola
    • Gljivice i Vrapčići
    • Tehničko osoblje
    • Leptirići
    • svi                                                              

Listopad 2019. g.

  • Pripreme za dane kruha
  • Sudjelovanje na svehrvatskoj smotri 13.10. Kutina, povodom Dana kruha
  • Rad na projektu Voda kroz razne istraživačke i edukativne aktivnosti (ovisno o starosti djece)
  • Briga oko vrta, ubiranje plodova, uklanjanje biljnih ostataka
  • Obilježavanje svjetskog dana Jabuka 20. 10.
  • Jesenska svečanost (prigodni program)
  • Izrada oznaka Ugasi svjetlo, Zatvori vodu
  • Sudjelovanje u akciji Kolektivna sadnja drveća 25. 10. 2019.
  • Nositelji:
    • Leptirići, Bubamare, Zvjezdice, Vrapčići i Gljivice
    • Članovi eko odbora, ravnateljica
    • Na nivou vrtića              

Studeni 2019. g.

Aktivnosti za provođenje projekta:

  • Voda i higijena
  • Važnost vode za ljude i sva živa bića
  • Razni eksperimenti (stanje vode, kondenzacija, led, para
  • Igre vodom-(tempera, akvarel)
  • Zvukovi vode
  • Voda u pričama i pripovijetkama
  • Pišemo i šaljemo eko poruke odraslima (u vrtiću i izvan vrtića).
  • Što znamo o vodi?
  • Voda kao otapalo
  • Obojani cvijet
  • Obojani led
  • Slikanje na ogledalu
  • Izrada taktilnih sličica (leptir, bubamara…)
  • Slikanje na tkanini
  • Istraživanje boja u bazenu (prozirnom)
  • Sakupljanje plastičnih boca
  • Sakupljanje otpadnih baterija
  • Sakupljanje plastičnih čepova u humanitarne svrhe
  • Uređenje panoa u hodniku
  • Kako se biljke pripremaju za zimu, smrzavanje biljaka, eksperiment
  • Nositelji:
    • VI- odabir aktivnosti po uzrastu djece
    • Odgojitelji
    • Starije skupine

Prosinac 2019. g.

  • Sastanak Eko odbora – dogovor
  • Korištenje otpadnih materijala u aktivnostima vezanih za Božić
  • Sijanje pšenice
  • Uključivanje roditelja u sakupljačke aktivnosti
  • Aktivnost vezane uz vodu                 
  • Plakati znanja-vrste oblaka, kruženje vode u prirodi,
  • Eksperimenti- magla u boci, kako nastaje kiša, kako nastaje oblak, kako nastaje snijeg...
  • Znanstveni pokusi vezani uz vodu
  • Pretakanje vode kroz različite debljine cijevi
  • Istraživanja o gustoći vode i napetosti vodene površine
  • Proučavanje vode kroz mikroskop
  • Analize različitih vrsta voda na stakalcima, pod mikroskopom(stajaćice
  • Tekućice, Čarli s vodom, tempera s vodom)
  • Upoznavanje s mikrosvijetom koji živi u vodi
  • Nositelji:
    • koordinator, članovi eko odbora
    • sve skupine

Siječanj 2020. g. 

  • Osvještavanje djece o važnosti štednje vode
  • Eko patrola obilazak skupina jednom tjedno , bilježenje zatečenog stanja
  • Briga o pticama zimi- izrada spremnika za hranu, koristeći otpadni materijal
  • Aktivnosti vezane uz snijeg, nastavak rada  na projektu
  • Kroz priče i pjesme upoznavanje s vodom
  • Glazbene aktivnosti- zvukovi vode
  • Likovno izražavanje vodom
  • Redovito nošenje otpada na vrtićki otok
  • Polarna mora i oceani, gdje živi pingvini? (zašto su neka mora uvijek okovana ledom?) 
  • Nositelji: 
    • Odgojitelji skupina
    • Djeca Vrapčića i Gljivica, Zvjezdice
    • Starije skupine

Veljača 2020. g.

  • Upotreba recikliranih materijala u aktivnostima Valentinova i Maškara
  • Briga o pticama
  • Briga o biljkama u zatvorenom
  • Sakupljanje kišnice za potrebe zalijevanja biljaka– istraživačke aktivnosti
  • Promatranje vremenskih prilika ( kiša, snijeg, magla, mraz, inje – gdje se skriva voda)- likovne aktivnosti
  • Iskorištavanje raznih situacijskih poticaja vezano uz vodu
  • Kako biljke prezimljuju zimu? Što je s vodom u njihovim stabiljkama?
  • Zajedno s djecom odlazak do Zelenog otoka- razvrstavanje otpada

Ožujak 2020. g.

  • Nabava spremnika za bio otpad
  • Priprema gredica za sijanje i sadnju
  • Uređenje gredice sa začinskim biljem
  • Sijanje povrća i cvijeća u zatvorenom    
  • Voda kao stanište
  • Život u potoku, bari, jezeru
  • Značenje vode za životinje koje u njoj žive i koje je trebaju
  • Značenje vode za ljude
  • Dvorišne bare, lokve- koje životinje privlače
  • Upoznavanje djece s glistom, žabom, pužem- životinje koje vole vodu, proučavanje, a zatim pustiti u njihovo stanište
  • Rijeke i jezera: koje rijeke poznajemo- Drava, koje riječne životinje možemo nabrojati
  • Mora i oceani; maleni akvarij u našoj sobi
  • Svjetski dan šuma- sadimo stablo
  • Svjetski dan voda , prigodne aktivnosti
  • Mjesečno sakupljanje plastične ambalaže- prodaja
  • Nositelji:
    • Ravnateljica
    • Vrapčići i Gljivice
    • Starije skupine

Travanj 2020. g.

  • Upotreba neoblikovanih otpadnih materijala povodom Uskrsa
  • Sijanje raznih povrtnih kultura u zatvorenom
  • Poziv roditeljima na sakupljačku aktivnost sjemenja
  • Sakupljanje kišnice za potrebe zalijevanje- kakva je to voda, promatranje kroz mikroskop, filtracija
  • Kako biljke rastu, što im je potrebno za njihov rast
  • Briga o gredici sa ljekovitim i začinskim biljem ( pljevljenje, okopavanje, zalijevanje)
  • Sakupljanje plastičnih čepova u humanitarne svrhe
  • Obilježavanje Dana planete ( 22.04. )
  • Kiša- kako nastaje
  • Kruženje vode u prirodi
  • Matematičke igre vodom
  • Likovno istraživanje vodom
  • Priče, pjesme, stihovi vezani uz vodu
  • Nositelji:
  • Svi
  • Bubamare, Zvjezdice, Vrapčići i Gljivice

Svibanj 2020. g.

  • Sastanak, dogovor
  • Obilazak eko patrole
  • Presađivanje posijanih biljaka- povrća, cvijeća u cvjetnu gredicu, odnosno u vrt, briga o istima
  • Izlet na seosko imanje
  • Kompostiranje
  • Eko predstava
  • Uređenje promjenjivog panoa ( mjesečno ) – informacije roditeljima o događanjima
  • Uključivanje roditelja u sakupljačku aktivnost presadnica povrća i cvijeća
  • Nositelji:
    • Odgojitelji, članovi eko odbora, ravnateljica. koordinator
    • Djeca Vrapčića, Gljivica i Bubamara
    • Djeca, kuharice, odgojitelji

Lipanj 2020. g.

  • Sakupljanje i prodaja plastične ambalaže
  • Predaja sakupljenih čepova
  • Priprema materijala za prilog biltenu
  • Briga o povrtnjaku i cvijeću
  • Istraživačke igre vodom na otvorenom
  • Razvrstavanje otpada
  • Posjeta potoku, rijeci ili jezeru
  • Obilježavanje Svjetskog dana Zaštite okoliša ( 05.06. )
  • Proučavanje živog svijeta u dvorištu
  • Nositelji:
    • Odgojitelji, tehničko osoblje
    • Koordinator, eko članovi, ravnateljica
    • Gljivice, Vrapčići
    • Svi
    • Starije skupine

 

 


Nositelji:
  • Djeca i djelatnici Vrtića

Praćenje stanja i ocjenjivanje

Naziv teme: "Voda oko nas..."
Ostvareni ciljevi:
  • utjecati na razvoj odgovornog ponašanja
  • korištenje vode kao vrijednog resursa  obnovljivog izvora energije

Realizirani zadaci:
  • zadovoljiti znatiželju djeteta i potrebu za istraživanjem
  • poticati i razvijati kreativno izražavanje
  • razvijati ekološku svijest o važnosti vode
  • obogatiti dječju igru, igre vodom

Vrijeme realizacije:

Ožujak 2020. godine.


Nositelji:

Djeca, odgojitelji i roditelji.

Naziv teme: "Kap, kap, kapljica mala, ali vrlo važna .."
Ostvareni ciljevi:
  • usvajanje novih spoznaja o vodi,njenoj važnosti,vrijednosti,njenim svojstvima
  • eksperimentima i pokusima usvojiti važnost vode za sva bića
  • istraživanjem pisanih i slikovnih materijala usvojiti vrijednost i svojstva vode

Realizirani zadaci:
  • zadovoljiti dječju znatiželju i prirodnu potrebu za istraživanjem
  • poticati djecu da se odgovorno odnose prema štednji vode
  • važnost vode za biljke
  • važnost vode za život i opstanak

Vrijeme realizacije:

Veljača 2020. godina - srednja odgojna skupina


Nositelji:

Djeca, odgojitelji i roditelji.

Naziv teme: Zadatak lak-voli more, šume,zrak
Ostvareni ciljevi:
  • naučiti djecu umijećima i ponašanjima koja će pomoći Zemlji da ostane lijepa i čista
  • razvijati ekološki prihvatljivo ponašanje

Realizirani zadaci:
  • stjecanje znanja o očuvanju prirode (Naš moto: Misli globalno, djeluj lokalno!)
  • stjecanje temeljnih znanja o problemima zagađivanja okoliša (kako nastaje, kako se otpad zbrinjava, uloga stručnjaka)
  • razvoj stavova o važnosti svakog živog bića te njihovoj međusobnoj povezanosti Zadatak je stvarno lak: voli more, šume, zrak

Vrijeme realizacije:

Ožujak 2020. godine.


Nositelji:

Srednja odgojna skupina djece i odgojitelja.

Naziv teme: "Važnost vode za ljude i sva živa bića"
Ostvareni ciljevi:

Cilj je bio 

  • potaknuti djecu na samostalno razmišljanje, snalaženje u prostoru
  • boravkom u prirodi pokušava se postići veća zainteresiranost za sudjelovanje kod djece, razvijaju se motoričke, psihološke i fizičke funkcije
  • cilj realizirati aktivnosti u prirodi, potaknuti djecu na govorno izražavanje pomoću raznih poticaja, primjerice recitacija, pjesama, dramatizacija i slično, bogaćenje rječnika te usvajanje novih pojmova, znanja i vještina
  • likovnim izražavanjem cilj je razviti misaone funkcije, motoričke sposobnosti te razvijati maštu te pratiti dječja postignuća.

ZADACI:

  1. Tjelesni i psihomotorni razvoj: • Zadovoljiti osnovne dječje potrebe za svježim zrakom, kretanjem, igrom i boravkom u prirodi, kao elemente jačanja dječjeg imunološkog sustava • Razvoj spretnosti i kontroliranog kretanja u prostoru • Razvoj osobne higijene i čistoće.
  2. Socio-emocionalni razvoj ličnosti • Stvaranje tople emocionalne klime u odgojnoj skupini • Poticati radoznalosti djeteta za prirodu.
  3. Spoznajni razvoj • Zadovoljiti dječji interes za različitim agregatnim stanjima i vizualnom te osjetilnom potrebom • Proširiti dječje spoznaje o vodi, zaštiti i korištenju 12 • Usvajanje novih pojmova vezanih uz vodu.
  4. Govor, komunikacija, izražavanje i stvaranje • Zadovoljavanje dječje potrebe za raznim vidovima komunikacije • Upoznati djecu s raznim likovnim tehnikama i materijalima • Poticati razvoj likovnog stvaralaštva, mašte i originalnost.

Realizirani zadaci:
  • Svakodnevno podsjećamo i upozoravamo jedni druge da trebamo čuvati vodu.
  • Obavezno zatvaranje slavine čim operemo ruke da voda ne teče bez razloga.
  • Istraživanje različitih fotografija vode u različitim stanjima i oblicima (more, rijeke, jezera, kiša, snijeg, led, magla...).
  • Upoznavanje s različitim pričama i slikovnicama o vodi.
  • Istraživačke aktivnosti s različitim stanjima i oblicima vode (snijeg, led...).
  • Likovno izražavanje vodom (na kartonu, papiru, spužvi...)
    • "Eko-otok"
  • Što znamo o vodi?
    • Voda kao otapalo
    • Obojani cvijet
    • Obojani led
    • Slikanje na ogledalu
    • Izrada taktilnih sličica (leptir, bubamara…)
    • Slikanje na tkanini
    • Eko patrola (važno je osigurati adekvatnu odjeću po čemu bi eko patrola bila prepoznatljiva
    • Detektiranje curenja vode, informiranje ravnatelja, domara…)

Vrijeme realizacije:

Mjesec siječanj 2020.


Nositelji:

Starija odgojna skupina,odgojitelji,roditelji, djeca.

Naziv teme: „Bez vode nema života- trebamo je svi"
Ostvareni ciljevi:

U odnosu na dijete: potaknuti razvoj ekološki osviještenih stavova i ponašanja kod djeteta koje doživljavanjem i aktivnim učenjem, usvaja osnovna znanja o načinima brige i očuvanja vode, razvija pozitivna ponašanja i vještine koje doprinose očuvanju vode uz podržavanje optimalnog i cjelovitog djetetovog razvoja.


Realizirani zadaci:
  • razne premetaljke, puzzle, memory
  • "Kako izgleda bara u jesen?"
  • polarna mora i oceani, gdje živi pingvini? (zašto su neka mora uvijek okovana ledom?)
  • rijeke i jezera: koje rijeke poznajemo, koje riječne životinje možemo nabrojati, što je to struja/tok vode?
  • mora i oceani; maleni akvarij u našoj sobi

Vrijeme realizacije:

Mjesec veljača 2020.


Nositelji:

Odgojitelji,djeca ,roditelji mlađe odgojne skupine.

Naziv teme: Projekt "Životinje,biljke i voda"
Ostvareni ciljevi:
  • značenje čistih voda za živa bića
  • sadnja biljaka u boci (kruženje vode u prirodi)
  • voda i razmnožavanje (biljke, životinje)
  • biljke i voda (za neke rast, a za neke                                                  propadanje - količina vode)

Realizirani zadaci:
  • prljavo i čisto,akvarij u odgojnoj skupini  život u                               njemu
  • akvarij- naslikan na staklu (grupni rad)
  • hranilište, pojilište za ptice
  • biljke zimi/proljeće
  • biljke, životinje i voda u etno izričaju

Vrijeme realizacije:

Mjesec studeni 2019. godine


Nositelji:

Odgojitelji, djeca, roditelji srednje odgojne skupine. 

Naziv teme: Voda
Ostvareni ciljevi:
  • usvajanje novih spoznaja o vodi- njenoj vrijednosti, važnosti, njenim svojstvima, upotrebi, štednji i rasprostranjenosti, provođenjem praktičnih aktivnosti – pokusa, istraživanjem pisanih i slikovnih materijala te posjetima
  • zadovoljiti djetetovu znatiželju i prirodnu potrebu za istraživanjem

  • poticati znanja služeći se enciklopedijom i slikovnicama

  • poticati i razvijati kreativno izražavanje djeteta u likovnom, glazbenom i scenskom području

  • razvijati ekološku svijest o važnosti vode

  • Cilj je potaknuti djecu na samostalno razmišljanje, snalaženje u prostoru. Boravkom u prirodi pokušava se postići veća zainteresiranost za sudjelovanje kod djece, razvijaju se motoričke, psihološke i fizičke funkcije.

  •  cilj je realizirati aktivnosti u prirodi,

  • potaknuti djecu na govorno izražavanje pomoću raznih poticaja, primjerice recitacija, pjesama, dramatizacija i slično, bogaćenje rječnika te usvajanje novih pojmova, znanja i vještina.

  • Likovnim izražavanjem cilj je razviti misaone funkcije, motoričke sposobnosti te razvijati maštu te pratiti dječja postignuća.

  • Kroz projekte "Voda“ naučili su zašto je ona važna za čovjeka, gdje se nalazi, kako možemo s vodom eksperimentirati te na koje ju načine možemo štedjeti.

 


Realizirani zadaci:

ISTRAŽIVAČKO – SPOZNAJNE AKTIVNOSTI

  • razgovori na temu vode: voda može biti...; što znamo o vodi?; gdje se sve nalazi voda?; za što se sve upotrebljava voda?

  • promatranje površine vode na globusu (rijeke, mora, jezera, oceani...)

  • prelistavanje dječje enciklopedije

  • voda i higijena (pranje ruku, lica, kose, tijela, higijena zuba, higijena životnog prostora...)

  • voda kao stanište (život u moru, rijeci, jezeru, bari...)

  • značaj vode za životinje koje u njoj žive

  • promatranje riba, punoglavca, žaba.....

EKSPERIMENTI:

  • formiranje kutića prirode (školjke, obluci, morske zvijezde, ježići, fotografije mora i morskih životinja..)

  • magična voda (kupus, alkoholni ocat, soda bikarbona, destilirana voda..)

  • isparavanje vode zagrijavanjem (kondenzacija)

  • plovi brod

  • grožđice putuju – grožđice u mineralnoj vodi

  • puniti balone vodom i bacati s povišenog mjesta

  • puhati mjehuriće od sapuna

  • duga – stvoriti dugu mlazom vode

  • duga – miješanje boja (tuš u boji)

  • hlapljenje vode – isparavanje na suncu

  • plovnost - što pluta, a što tone (razni materijali)

  • igra vode: prelijevanje vode, prohodnost

  • prelijevanje vode – ista količina vode u različitim oblicima boca

  • pogodi po okusu – slano, slatko, kiselo..

LIKOVNO IZRAŽAVANJE:

  • duga – akvarel

  • neobične kapljice – kapanje boje na list papira i puhanje slamkom

  • ribica Srebrica - slikanje

  • na morskom dnu –slikanje

  • ilustracija pročitanih priča

  • ribice – crtanje

  • žabice – izrada od papira

  • ribe – modeliranje

  • oslikavanje  kamenčića raznih boja

  • crtanje štapom po vlažnom pijesku

GOVORNO IZRAŽAVANJE

  • priče: Morska bakica; Tajne i zgode nestašne vode;  Luka i ribe; Roda i žabe; Riba duginih boja; Na morskom dnu; Sretni brodić; Bajka o i ribici

  • recitacije: Voda, Duga; Šiša kiša; Voćka poslije kiše; Ekološka pjesma; Sunce i more

  • zagonetke: kapljica; jež; hobotnica; rak; riba

  • priča u slikama: Potočić žubori;

GLAZBENO IZRAŽAVANJE

  • zvukovi vode – audio zapisi

  • pjesmice: Kiša pada; Roda i žabe; Ribica; Maestral; Zlatna ribica

STOLNO – MANIPULATIVNE AKTIVNOSTI

  • razne pokrivaljke, puzzle (More, Potok), Ribolovci u ribolovu (ribice na magnet), memory Morske životinje


Vrijeme realizacije:
  • Svi projekti na temu "Voda "u odgojnim skupinama provedeni su tijekom pedagoške godine.

Nositelji:
  • Sve odgojne skupine,odgojitelji,tehničko osoblje.

Obavješćivanje javnosti i uključivanje medija

Eko kodeks

Eko kodeks:

Ekolozi mi smo pravi, marljivi ko mali mravi, otkrili smo važnu stvar-priroda je najbolji dar!


Eko himna: