Ekoškole
Naziv projekta: Zeleno - sigurno
Tema projekta: Sadnja zelene živice kao ograde školskog dvorišta i eko-vrta i edukacija o prometnoj sigurnosti
Opis projekta:
Projekt je zamišljen i prijavljen za financiranje od strane Varaždinske županije u školskoj godini 2022./2023. kao projekt iz Građanskog odgoja, s naglaskom na ekološku komponentu i sigurnost u prometu. Neposredno uz školu prolazi prometnica (u rangu županijske ceste) uz koju učenici čekaju školski autobus (nema obilježenog autobusnog stajališta ili ugibališta), a tu prometnicu učenici moraju prelaziti kad idu na školsko športsko igralište na nastavu TZK. Budući da se u blizini škole nalaze crkva i groblje, povremeno je promet na cesti dosta intenzivan, naročito u vrijeme sprovoda, a upravo u to vrijeme učenicima završava nastava i čekaju školski autobus. U to vrijeme, a i kasnije popodne (kad se djeca okupljaju na školskom igralištu u svoje slobodno vrijeme), te vikendom i noću, na toj prometnici primijećene su utrke i jurnjave mladih vozača automobilima i motociklima. Nažalost, prije nepune 2 godine, 1.8.2021., točno na tom dijelu prometnice u neposrednoj blizini škole jedna takva jurnjava rezultirala je tragičnom prometnom nesrećom u kojoj je smrtno stradao mladić Emanuel Hleb, bivši učenik škole. Budući da se opasne situacije i dalje ponavljaju, a u posljednje vrijeme opet sve češće događaju, škola je počela poduzimati korake da s jedne strane zaštiti učenike dok borave oko školske zgrade (posadivši zelenu živicu kao ogradu uz prometnicu), a s druge strane skrene pozornost učenicima, roditeljima, mještanima i prolaznicima o potrebi većeg opreza i odgovornog ponašanja u prometu, s ciljem izbjegavanja novih tragedija. U suradnji s lokalnom upravom, organizira se sastanak s policijom i inspekcijskom službom Ministarstva prometa da se dogovori postavljanje prometne signalizacije i infrastrukture kojom bi se spriječila jurnjava na cesti i upozorilo na blizinu škole i autobusnog stajališta za školski autobus, u planu je predavanje policije za sve učenike i roditelje, provedena je anketa među učenicima i roditeljima kojom im je skrenuta pažnja na opasne situacije kod škole, a početkom travnja zasađena je zelena živica. Ona će ubuduće služiti kao barijera između školskog dvorišta i prometnice te će sprečavati učenike da u igri i nepažnjom istrče na prometnicu, a s druge strane ogradit će školeki eko-vrt u nastajanju te ga zaštititi od dolaska životinja, nanošenja smeća i prašine s prometnice. U akciji sadnje sudjelovali su učenici i učitelji škole, a simbolično su se pridružili i načelnik općine Maruševec, g. Mario Klapša, te obitelj tragično stradalog učenika, zasadivši bijeli grm u živici na mjestu tragične nesreće. Do kraja nastavne godine, uz predavanja policije i postavlljanje prometne signalizacije, planira se provedba još dviju edukativnih radionica za učenike u sklopu nastave Tehničke kulture, s naglaskom na prometna pravila i sigurnost u prometu. Sa svim prikupljenim saznanjima i rezultatima tih aktivnosti izradit će se edukativna brošura, koja će biti umnožena i podijeljena učenicima i njihovim obiteljima, ali i svim mještanima i lokalnim medijima.
Naziv projekta: Školski eko-vrt
Tema projekta: Postavljanje i uređenje eko-vrta sa korisnim, začinskim i ljekovitim biljem, učenje i podučavanje o ekološkim i održivim načinima proizvodnje hrane
Opis projekta:
Početkom školske godine 2022./2023. na novu lokaciju pokraj škole postavljen (preseljen) je školski vrt, u vidu 6 povišenih gredica za početak. Gredice su postavljene na površini s koje je prethodno uklonjena trava i stavljena zaštitna mrežica za sprečavanje ulaska glodavaca. Dodana je humusna zemlja i zasađene su prve biljke (začini: pelin, matičnjak, metvica, vlasac, češnjak, bosiljak, mažuran). Tijekom zime i ranog proljeća učenici su prikupljali i od kuće donosili sjemenje te učili o vrstama sjemenki i sadnica, sjetvenom kalendaru, plodoredu i dobrim i lošim susjedima u vrtu. U školi je 5.4.2023. održan projektni dan s glavnom temom "Zdravlje" (uz Svjetski dan zdravlja 7.4.) te su organizirane radionice s temama: "Zdravo je pravo" (plakat o zdravim i nezdravim namirnicama i jelima), "Hrana - otrov ili lijek?" s podatcima o korisnim i zdravim sastojcima namirnica, njihovom osiromašenju zbog osiromašenja i iscrpljivanja tla, te poboljšavanju okusa i drugih svojstava hrane raznim aditivima, koji imaju nepovoljan učinak na naš organizam. Učenici su dobili informacije o zdravim načinima uzgoja povrća kod kuće te o biljnim pripravcima (juhama i/ili tinkturama od koprive, preslice, gaveza itd.) kojima mogu prihranjivati svoje povrće i štititi ga od bolesti i nametnika. Održana je i radionica "PositiviTea" o vrstama i načinu pripremanja i konzumiranja čaja te o pozitivnom utjecaju čaja na organizam i na mentalno zdravlje. Novcem dobivenim od Ministarstva znanosti i obrazovanja za projekt iz izvannastavnih aktivnosti financira se nabava stručne literature, materijala za vrt (zemlje, sadnica) te je realiziran edukativni posjet učenika članova eko-sekcije i eko-patrole Centru Rudolf Steiner u Donjem Kraljevcu, gdje su učili o zdravoj hrani te o biodinamičkoj poljoprivredi. Učenici su usput posjetili i obližnje obiteljsko gospodarstvo Zadravec, koje se bavi uzgojem koza i proizvodnjom kozjeg mlijeka, sireva i balzama u ekološkim, kontroliranim uvjetima. Na taj način uče da se hrana može proizvoditi na održiv, ekološki način i te dobivene informacije prenose svojim obiteljima i drugim mještanima u kraju koji se dosta intenzivno bavi poljoprivrednom proizvnodnjom.
Naziv projekta: Čuvajmo sjeme iz naših vrtova
Tema projekta: Učenici su skupljali i proučavali sjemenke raznog korisnog bilja, koje će se iskoristiti za sjetvu i sadnju u eko-vrtu škole
Opis projekta:
Na poticaj i ideju učitelja prirode Dominika Grudičeka, učenici 5. razreda PŠ Druškovec su na satu Prirode, u sklopu nastavne cjelina: “Priroda oko nas“, u nastavnoj jedinici: „Istražimo građu prirode!“ kod kuće skupili razne vrste sjemenja i izradili plakate. Nastalo je desetak izuzetno zanimljivih i kreativnih plakata, sa brojnim vrstama sjemenja, najvećim dijelom domaćih starinskih sorti. Učenici su priznali da neke sjemenke nikad nisu vidjeli, a pogotovo doživjeli na taj način, i da su kroz projekt na zanimljiv način naučili nešto novo.
Projekt će imati svoj nastavak u aktivnostima eko-sekcije koja će proučavati kada se koje sjeme može posijati i zasaditi te će pokušati uzgojiti što više sadnica iz tog sjemenja, nešto za školski vrt u nastanku, a nešto za ponijeti kući i na taj način proširiti i razmijeniti biljke u što više vrtova mama i baka naših učenika. Projekt smo prijavili i na natječaj Udruge BioVrt te smo odlukom stručnog žirija osvojili nagradu - komplet paketića sa sjemenjem povrća, začinskog bilja i cvijeća - te edukativnu memory igru udruge Biovrt. Obje nagrade će biti dobro iskorištene u daljnjem radu naše ekosekcije i eko-škole.